Η ανάθεση και εκτέλεση των Δημοσίων Συμβάσεων διέπεται από την κείμενη νομοθεσία και τις κατ΄ εξουσιοδότηση αυτής εκδοθείσες κανονιστικές πράξεις, όπως ισχύουν και ιδίως:
του N. 4782/2021 (ΦΕΚ Α΄ 36/09-03-2021) «Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη, τις υποδομές και την υγεία,της αριθμ. 63446/2021 Κ.Υ.Α. (B’ 2338/02.06.2020) «Καθορισμός Εθνικού Μορφότυπου ηλεκτρονικού τιμολογίου στο πλαίσιο των Δημοσίων Συμβάσεων»,του ν. 4700/2020 (Α’ 127) «Ενιαίο κείμενο Δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο για τον προσυμβατικό έλεγχο, τροποποιήσεις στον Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις» και ιδίως των άρθρων 324-337,της αριθμ. Κ.Υ.Α. οικ. 60967 ΕΞ 2020 (B’ 2425/18.06.2020) «Ηλεκτρονική Τιμολόγηση στο πλαίσιο των Δημόσιων Συμβάσεων δυνάμει του ν. 4601/2019» (Α΄44),του ν. 4727/2020 (Α’ 184) «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972 και άλλες διατάξεις»,του ν. 2859/2000 (Α’ 248) «Κύρωση Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας»,του ν. 4624/2019 (Α’ 137) «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις»,του ν. 4601/2019 (Α’ 44) «Εταιρικοί µετασχηµατισµοί και εναρµόνιση του νοµοθετικού πλαισίου µε τις διατάξεις της Οδηγίας 2014/55/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 για την έκδοση ηλεκτρονικών τιµολογίων στο πλαίσιο δηµόσιων συµβάσεων και λοιπές διατάξεις»,του ν. 4622/2019 (Α’ 133) «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία & διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων & της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» και ιδίως του άρθρου 37,του ν. 4635/2019 (Α’167) « Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις» και ιδίως των άρθρων 85 επ.,του π.δ. 39/2017 (Α’ 64) «Κανονισμός εξέτασης προδικαστικών προσφυγών ενώπιων της Α.Ε.Π.Π.»,της υπ’ αριθμ. 57654/22.05.2017 Απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης με θέμα : “Ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων λειτουργίας και διαχείρισης του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ)” (Β’ 1781),της με αρ. 56902/215 (Β’ 1924/2.6.2017) Κοινής Απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Ρυθμίσεις τεχνικών ζητημάτων που αφορούν την ανάθεση και εκτέλεση των Δημοσίων Συμβάσεων Προμηθειών και Υπηρεσιών με χρήση των επιμέρους εργαλείων και διαδικασιών του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ)»,το Ν.4485/2017 «Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 114/04-08-2017),του ν. 4412/2016 (Α’ 147) “Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)»,του π.δ. 80/2016 (Α’ 145) «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες»,του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του ΕΚ και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) (Κείμενο που παρουσιάζει ενδιαφέρον για τον ΕΟΧ) OJ L 119,του π.δ 28/2015 (Α’ 34) «Κωδικοποίηση διατάξεων για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία»,του ν. 4314/2014 (Α’ 265) «Α) Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014−2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν. 3419/2005 (Α’ 297) και άλλες διατάξεις»,του ν. 4270/2014 (Α’ 143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις»,της παρ. Ζ του Ν. 4152/2013 (Α’ 107) «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2011/7 της 16.2.2011 για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές»,του ν. 4013/2011 (Α’ 204) «Σύσταση ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων…»,του άρθρου 4 του π.δ. 118/2007 (Α’ 150),του ν. 3548/2007 (Α’ 68) «Καταχώριση δημοσιεύσεων των φορέων του Δημοσίου στο νομαρχιακό και τοπικό Τύπο και άλλες διατάξεις»,του ν. 3310/2005 (Α’ 30) «Μέτρα για τη διασφάλιση της διαφάνειας και την αποτροπή καταστρατηγήσεων κατά τη διαδικασία σύναψης δημοσίων συμβάσεων», του π.δ/τος 82/1996 (Α’ 66) «Ονομαστικοποίηση μετοχών Ελληνικών Ανωνύμων Εταιρειών που μετέχουν στις διαδικασίες ανάληψης έργων ή προμηθειών του Δημοσίου ή των νομικών προσώπων του ευρύτερου δημόσιου τομέα» , της κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επικρατείας με αρ. 20977/2007 (Β’ 1673) σχετικά με τα «Δικαιολογητικά για την τήρηση των μητρώων του ν.3310/2005, όπως τροποποιήθηκε με το ν.3414/2005», καθώς και των υπουργικών αποφάσεων, οι οποίες εκδίδονται, κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 65 του ν. 4172/2013 (Α’167) για τον καθορισμό: α) των μη«συνεργάσιμων φορολογικά» κρατών και β) των κρατών με «προνομιακό φορολογικό καθεστώς»,του ν. 3419/2005 (Α’ 297) «Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.) και εκσυγχρονισμός της Επιμελητηριακής Νομοθεσίας»,του ν.2690/1999 (Α’ 45) «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» και ιδίως των άρθρων 1,2, 7, 11 και 13 έως 15,του ν. 2121/1993 (Α’ 25) «Πνευματική Ιδιοκτησία, Συγγενικά Δικαιώματα και Πολιτιστικά Θέματα»,του άρθρου 5 της απόφασης με αριθμ. 11389/1993 (Β΄ 185) του Υπουργού Εσωτερικών,των σε εκτέλεση των ανωτέρω νόμων εκδοθεισών κανονιστικών πράξεων, των λοιπών διατάξεων που αναφέρονται ρητά ή απορρέουν από τα οριζόμενα στα συμβατικά τεύχη της παρούσας, καθώς και του συνόλου των διατάξεων του ασφαλιστικού, εργατικού, κοινωνικού, περιβαλλοντικού και φορολογικού δικαίου που διέπει την ανάθεση και εκτέλεση της παρούσας σύμβασης, έστω και αν δεν αναφέρονται ρητά παραπάνω.
Η Διαδικασία Ανάθεσης, εξαρτάται από τον Προϋπολογισμό της αντίστοιχης Κατηγορίας
Δαπανών για όλα τα έργα (Εθνικά, Ευρωπαϊκά και Λοιπά).
Αντικαθίσταται ως εξής (Τροποποίηση του Οδηγού Χρηματοδότησης, ΦΕΚ_2778/26.04.2023):
Η ανάθεση και εκτέλεση της σύμβασης διέπεται από την κείμενη νομοθεσία και τις κατ΄ εξουσιοδότηση αυτής εκδοθείσες κανονιστικές πράξεις, όπως ισχύουν και ιδίως:
- του ν. 4412/2016 (Α’ 147) “Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)», όπως ισχύει
- του N. 4782/2021 (ΦΕΚ Α΄ 36/09-03-2021) «Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη, τις υποδομές και την υγεία
- του ν. 4622/19 (Α’ 133) «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία & διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων & της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» και ιδίως του άρθρου 37
- του ν. 4700/2020 (Α’ 127) «Ενιαίο κείμενο Δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο για τον προσυμβατικό έλεγχο, τροποποιήσεις στον Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις» και ιδίως των άρθρων 324-337
- του ν. 4013/2011 (Α’ 204) «Σύσταση ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων…»
- του άρθρου 4 του π.δ. 118/07 (Α’ 150)
- του άρθρου 5 της απόφασης με αριθμ. 11389/1993 (Β΄ 185) του Υπουργού Εσωτερικών
- του ν. 3548/2007 (Α’ 68) «Καταχώριση δημοσιεύσεων των φορέων του Δημοσίου στο νομαρχιακό και τοπικό Τύπο και άλλες διατάξεις»
- του ν. 4601/2019 (Α’ 44) «Εταιρικοί μετασχηματισμοί και εναρμόνιση του νομοθετικού πλαισίου με τις διατάξεις της Οδηγίας 2014/55/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο δημόσιων συμβάσεων και λοιπές διατάξεις»
- του π.δ. 39/2017 (Α’ 64) «Κανονισμός εξέτασης προδικαστικών προσφυγών ενώπιων της Α.Ε.Π.Π.»
- της υπ’ αριθμ. 76928/9.7.2021 ΚΥΑ «Ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων λειτουργίας και διαχείρισης του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ)» (ΦΕΚ Β’ 3075/13.7.2021)
- της με αρ. 64233/08.06.2021 (Β΄2453/ 09.06.2021) Κοινής Απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης με θέμα «Ρυθμίσεις τεχνικών ζητημάτων που αφορούν την ανάθεση των Δημοσίων Συμβάσεων Προμηθειών και Υπηρεσιών με χρήση των επιμέρους εργαλείων και διαδικασιών του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ)»
- της αριθμ. Κ.Υ.Α. οικ. 60967 ΕΞ 2020 (B’ 2425/18.06.2020) «Ηλεκτρονική Τιμολόγηση στο πλαίσιο των Δημόσιων Συμβάσεων δυνάμει του ν. 4601/2019» (Α΄44)
- της αριθμ. 63446/2021 Κ.Υ.Α. (B’ 2338/02.06.2020) «Καθορισμός Εθνικού Μορφότυπου ηλεκτρονικού τιμολογίου στο πλαίσιο των Δημοσίων Συμβάσεων»
- του ν. 3419/2005 (Α’ 297) «Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.) και εκσυγχρονισμός της Επιμελητηριακής Νομοθεσίας»
- του ν. 4635/2019 (Α’167) « Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις» και ιδίως των άρθρων 85 επ.
- του ν. 4270/2014 (Α’ 143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις»
- του π.δ. 80/2016 (Α’ 145) «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες»
- της παρ. Ζ του Ν. 4152/2013 (Α’ 107) «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2011/7 της 16.2.2011 για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές»
- του ν. 4314/2014 (Α’ 265) «Α) Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014−2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν.
3419/2005 (Α’ 297) και άλλες διατάξεις» - του ν. 4727/2020 (Α’ 184) «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972 και άλλες διατάξεις»
- του π.δ 28/2015 (Α’ 34) «Κωδικοποίηση διατάξεων για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία»
- του ν. 2859/2000 (Α’ 248) «Κύρωση Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας»
- του ν.2690/1999 (Α’ 45) «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» και ιδίως των άρθρων 1,2, 7, 11 και 13 έως 15
- του ν. 2121/1993 (Α’ 25) «Πνευματική Ιδιοκτησία, Συγγενικά Δικαιώματα και Πολιτιστικά Θέματα»
- του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του ΕΚ και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) (Κείμενο που παρουσιάζει ενδιαφέρον για τον ΕΟΧ) OJ L 119
- του ν. 4624/2019 (Α’ 137) «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις»
- του ν.4485/2017 «Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 114/04-08-2017)
- του ν. 4957/2022 «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των Α.Ε.Ι. με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 141/21-07-2022)
- το ν. 4912/2022 «Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης» (ΦΕΚ A΄ 59/17.03.2022)
- Το με αρ. πρωτ. 3697/6-7-2022 έγγραφο της ΕΕΑΔΗΣΥ με θέμα: «Ενημέρωση για την έκδοση του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/576 του Συμβουλίου της 8ης Απριλίου 2022, για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 833/2014 σχετικά με περιοριστικά μέτρα λόγω ενεργειών της Ρωσίας που αποσταθεροποιούν την κατάσταση στην Ουκρανία». (ΑΔΑ: 69Η3ΟΞΤΒ-ΠΚΣ)
- Την υπ. αριθμ. 95213 – 05-10-2022 Εγκύκλιο εφαρμογής των παρ. 9 έως 10α του άρθρου 53 του ν. 4412/2016 περί εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής των τιμών στις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών (ΑΔΑ: 6Μ8Ο46ΜΤΛΡ-ΔΛΓ)
- των σε εκτέλεση των ανωτέρω νόμων εκδοθεισών κανονιστικών πράξεων, των λοιπών διατάξεων που αναφέρονται ρητά ή απορρέουν από τα οριζόμενα στα συμβατικά τεύχη της παρούσας, καθώς και του συνόλου των διατάξεων του ασφαλιστικού, εργατικού, κοινωνικού, περιβαλλοντικού και φορολογικού δικαίου που διέπει την ανάθεση και εκτέλεση της παρούσας σύμβασης, έστω και αν δεν αναφέρονται ρητά παραπάνω
- τον Οδηγό Χρηματοδότησης και τον Οδηγό Διαχείρισης Έργων του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλιών Έρευνας του Πανεπιστημίου Πατρών
- την υπ’ αριθμ. 108176/Ζ1 Διαπιστωτική Πράξη εκλογή Πρύτανη και τεσσάρων Αντιπρυτάνεων στο Πανεπιστήμιο Πατρών (ΦΕΚ 677/28-08-2020, τεύχος Υ.Ο.Δ.Δ.)
- Το ΦΕΚ 4022/21-09-2020 τ. Β’ «Ορισμός τομέων ευθύνης και αρμοδιοτήτων στους εκλεγέντες Αντιπρυτάνεις του Πανεπιστημίου Πατρών»
Η σύναψη Δημοσίων Συμβάσεων για την προμήθεια ειδών/υπηρεσιών πραγματοποιείται ως ακολούθως:
- για τα Ευρωπαϊκά και τα Λοιπά Έργα πραγματοποιείται αυτοτελώς ανά έργο και ανά κατηγορία δαπάνης του ετήσιου αναλυτικού εγκεκριμένου προϋπολογισμού
- για τα Εθνικά Έργα πραγματοποιείται αυτοτελώς ανά έργο και ανά κατηγορία δαπάνης του συνολικού εγκεκριμένου προϋπολογισμού
ΦΕΚ Τροποποίησης ΟΔΧ και διαχείρισης προγραμμάτων
Β. Τροποποίηση ως προς το άρθρο 10 «Σύναψη Δημοσίων Συμβάσεων Προμηθειών και Υπηρεσιών», ως ακολούθως: – Παράγραφος: § ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΔΑΠΑΝΗΣ ΑΠΟ 30.001 € ΕΩΣ 60.000 € ΑΝΕΥ ΦΠΑ», καταργείται και ως εκ τούτου καταργείται και η διαδικασία του Συνοπτικού διαγωνισμού και από 30.001 € έως 139.000 € άνευ ΦΠΑ ακολουθείται η διαδικασία Ανοικτού Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού κάτω των ορίων με τουλάχιστον δεκαπέντε (15) ημέρες δημοσιότητα (διενεργείται ηλεκτρονικά μέσω ΕΣΗΔΗΣ). – Παράγραφος: § ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΔΑΠΑΝΗΣ ΑΠΟ 60.001 € ΕΩΣ 139.000 € ΑΝΕΥ ΦΠΑ τροποποιείται και αντικαθίσταται όπως παρακάτω:
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΔΑΠΑΝΗΣ ΑΠΟ 30.001 € ΕΩΣ 139.000 € ΑΝΕΥ ΦΠΑ και στο σημείο «Διαδικασία» τροποποιείται και αντικαθίσταται όπως παρακάτω: Ανοικτός Ηλεκτρονικός Διαγωνισμός Κάτω των Ορίων με τουλάχιστον δεκαπέντε (15) ημέρες δημοσιότητα (διενεργείται ηλεκτρονικά μέσω ΕΣΗΔΗΣ). – Παράγραφος: § ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΔΑΠΑΝΗΣ ΑΠΟ 139.001 € ΑΝΕΥ ΦΠΑ και άνω στο σημείο «Διαδικασία» τροποποιείται και αντικαθίσταται όπως παρακάτω: ü Ανοικτός Ηλεκτρονικός Διαγωνισμός Άνω των Ορίων με τουλάχιστον τριάντα (30) ημέρες Δημοσιότητα (διενεργείται ηλεκτρονικά μέσω ΕΔΗΣΗΣ). Γ. Τροποποίηση του Παραρτήματος ΙΙΙ «Κανονισμός Spin-Off [Συμμετοχή του Πανεπιστημίου Πατρών σε Εταιρείες Έντασης Γνώσης (Τεχνοβλαστοί)]», ως ακολούθως: Κανονισμός Spin-Off [Συμμετοχή του Πανεπιστημίου Πατρών σε Εταιρείες Έντασης Γνώσης (Τεχνοβλαστοί)]
- Εισαγωγή Στον παρόντα κανονισμό παρουσιάζεται το πλαίσιο συμμετοχής του Πανεπιστημίου Πατρών (ΠΠ) σε εταιρείες έντασης γνώσης οι οποίες σχετίζονται με τεχνογνωσία ή αποτελέσματα έρευνας που εκπονήθηκαν στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Το παρόν επικαιροποιείται με την απόφαση της Συγκλήτου στην υπ’ αρ. 193/4.11.2021 συνεδρίασή της. Για την διαμόρφωση του πλαισίου συμμετοχής για το Πανεπιστήμιο Πατρών ελήφθησαν υπόψη: α. Ο ν. 2843/2000 (Α΄ 219) άρθρο 34, β. Ο ν. 2919/2001 (Α΄ 128) και β. Το προεδρικό διάταγμα 17/2001 (Α΄ 14) για τη χρηματοδοτική στήριξη νέων επιχειρήσεων έντασης γνώσης (τεχνοβλαστών ή spin-off) που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. β του άρθρου 34 του ν. 2843/2000. γ. Ο ν. 3440/2006 (Α΄ 38), άρθρο 4. Η ανωτέρω νομοθεσία καθορίζει την συμμετοχή μελών ΔΕΠ, Λεκτόρων και ΕΔΙΠ σε τέτοιου είδους δραστηριότητες. Η ίδια νομοθεσία αφορά και τα υπόλοιπα μέλη της ερευνητικής κοινότητας όπως ΕΤΕΠ, ΕΕΔΙΠ, προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές και μεταδιδακτορικούς ερευνητές.
- Τι είναι η εταιρεία έντασης γνώσης (τεχνοβλαστός) Ως εταιρεία έντασης γνώσης (τεχνοβλαστός) αναφέρεται η εταιρεία που συστήνεται με σκοπό την αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων και τεχνογνωσίας που παρήχθησαν από πανεπιστήμια ή άλλους δημόσιους οργανισμούς παραγωγής γνώσης στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Η αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων και της τεχνογνωσίας σκοπό έχει να μετατραπούν αυτά σε Τεχνολογικά Καινοτόμα Προϊόντα (αγαθά και υπηρεσίες) ή και Τεχνολογικά Καινοτόμες Διαδικασίες. Ακόμα ως τεχνοβλαστός θεωρείται κάθε νέα επιχείρηση που δημιουργείται με, υπό συστηματικό έλεγχο, εκχώρηση δικαιωμάτων αξιοποίησης τεχνολογίας από ένα πανεπιστήμιο, ερευνητικό κέντρο ή κρατικό εργαστήριο.
Ένας τεχνοβλαστός διαφοροποιείται συνήθως από μια τυπική εταιρεία καθώς η κινητήρια δύναμη δεν είναι ο κλασικός επιχειρηματίας αλλά ο ερευνητής. Δύναται να έχει τη μορφή Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης – Ε.Π.Ε., ή Ανώνυμης Εταιρείας σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία ή τη μορφή Ιδιωτικής Κεφαλαιουχικής Εταιρείας – Ι.Κ.Ε., δεδομένου ότι οι Ε.Π.Ε. μπορούν να μετατραπούν σε Ι.Κ.Ε.. Η ίδρυση ενός τεχνοβλαστού πρέπει να αποτελεί προϊόν ώριμης σκέψης και αποτέλεσμα μιας σημαντικής ερευνητικής δραστηριότητας. Για τα περισσότερα μέλη ΔΕΠ, Λέκτορες, ΕΔΙΠ και ερευνητές η ίδρυση ενός τεχνοβλαστού αποδεικνύεται μια επίπονη διαδικασία καθώς η προσπάθεια αυτή οδηγεί σε μια νέα δραστηριότητα σε διαφορετικό περιβάλλον από αυτό της ακαδημαϊκής έρευνας. Από την άλλη πλευρά δεν είναι δυνατό να αξιοποιηθούν όλα τα αποτελέσματα έρευνας. Η ίδρυση ενός επιτυχημένου τεχνοβλαστού απαιτεί σημαντικό μέρος χρόνου, διοικητικές δεξιότητες και επενδύσεις. Για τον λόγο αυτό είναι σκόπιμο να γίνει μια προκαταρκτική μελέτη πριν την έναρξη ενός τεχνοβλαστού. Με σκοπό να υποβοηθήσει τους ερευνητές και να διευκρινίσει τις δραστηριότητες του τεχνοβλαστού η Επιτροπή Ερευνών του Πανεπιστημίου Πατρών προτείνει την συμπλήρωση ενός τυπικού ερωτηματολογίου που δίνεται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ του παρόντος.
- Νομοθετικό πλαίσιο ίδρυσης τεχνοβλαστών Το νομοθετικό πλαίσιο που θέτει τους κανόνες και τους όρους για την ίδρυση τεχνοβλαστών και την συμμετοχή μελών ΔΕΠ, Λεκτόρων, ΕΔΙΠ και του Ερευνητικού προσωπικού σε αυτά είναι αποσπασματικό και διαμορφώνεται από τους παρακάτω νόμους: 1. ν. 2741/1999 (Α΄ 199), παρ. 3 του άρθρου 23, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 34 «αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων» του ν. 2843/2000 (Α΄ 219). 2. ν. 2919/2001 (Α΄ 128) όπως τροποποιήθηκε στην περ. γ΄ της παρ. 2 του άρθρου 11 με το άρθρο τέταρτο του ν. 3440/2006 (Α΄ 38). 3. π.δ. 17/2001 (Α΄ 14). Κανένας από τους ανωτέρω νόμους δεν αναφέρεται αποκλειστικά στους τεχνοβλαστούς. Επίσης, στους νόμους αυτούς καθορίζεται και ο μηχανισμός χρηματοδότησης των εν λόγω δραστηριοτήτων από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) στο πλαίσιο του προγράμματος ΠΡΑΞΕ. Η συμμετοχή μελών του Διδακτικού και Ερευνητικού προσωπικού του Πανεπιστημίου σε επιχειρηματικές δραστηριότητες εκμετάλλευσης της γνώσης και των αποτελεσμάτων της έρευνας και της τεχνολογικής ανάπτυξης δεν αντίκειται προς την ιδιότητα τους. Η συμμετοχή μελών ΔΕΠ, Λεκτόρων και ΕΔΙΠ του Πανεπιστημίου, στις παραπάνω επιχειρηματικές δραστηριότητες, επιτρέπεται μετά τη συμπλήρωση τριετίας από το διορισμό τους και μετά από απόφαση της Συγκλήτου ή του Πρυτανικού Συμβουλίου. Με την απόφαση αυτή καθορίζεται ο τρόπος και η έκταση συμμετοχής τους στις ανωτέρω επιχειρήσεις. Οι τεχνοβλαστοί μπορούν να φιλοξενηθούν σε εγκαταστάσεις που ανήκουν στο ΠΠ για μία περίοδο τριών ετών (περίοδος επώασης). Η περίοδος αυτή μπορεί να παραταθεί κατά ένα έτος, μετά από απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου και μόνο αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι που αφορούν εκμετάλλευση ευνοϊκών συνθηκών στην αγορά ή υλοποίηση επενδύσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη. Η λήψη της απόφασης παράτασης θα γίνεται κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος εκ μέρους του τεχνοβλαστού.
- Πολιτική του ΠΠ για την ενθάρρυνση ίδρυσης τεχνοβλαστών Το Πανεπιστήμιο Πατρών έχει ως έναν από τους βασικούς σκοπούς του την παραγωγή και διάχυση γνώσης προς την κοινωνία. Μια μορφή μεταφοράς γνώσης και τεχνογνωσίας αποτελεί και η διαχείριση της πνευματικής ιδιοκτησίας του Πανεπιστημίου Πατρών καθώς και η προσπάθεια για αξιοποίησή της μέσω της συμμετοχής του σε εταιρείες έντασης γνώσης, χωρίς αυτό βέβαια να επηρεάσει την εκπαιδευτική διαδικασία. Με το παρόν πλαίσιο το Πανεπιστήμιο Πατρών επιθυμεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη και διάχυση σημαντικών αποτελεσμάτων έρευνας καθώς παρέχει την απαραίτητη αναγνώριση και κίνητρα στους ερευνητές που την δημιούργησαν. Το Πανεπιστήμιο Πατρών δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην υποστήριξη των πρωτοβουλιών για ανάπτυξη εταιρειών έντασης γνώσης από αποφοίτους του και μεταπτυχιακούς φοιτητές του. Η πολιτική διαχείρισης αποτελεσμάτων έρευνας και συμμετοχής σε εταιρείες έντασης γνώσης έχει ως στόχους: α) Την στήριξη και διευκόλυνση σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων με σκοπό την εφαρμογή καινοτόμων σχεδίων αξιοποίησης γνώσης, τεχνογνωσίας και τεχνολογίας που αναπτύχθηκαν στο Ίδρυμα. β) Την κατοχύρωση των δικαιωμάτων και αξιοποίηση των αποτελεσμάτων γνώσης, που έχουν προκύψει στο πλαίσιο ερευνητικών προγραμμάτων, διπλωματικών εργασιών, διδακτορικών διατριβών στο Πανεπιστήμιο Πατρών (κατά το βέλτιστο κάθε φορά τρόπο). Αυτό επιτυγχάνεται όταν μέλη της Πανεπιστημιακής Κοινότητας (μέλη ΔΕΠ, Λέκτορες, ΕΔΙΠ, μεταπτυχιακοί φοιτητές, μεταδιδακτορικοί ερευνητές, τεχνικό προσωπικό, κ.λπ.) σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στη διάχυση της γνώσης μέσω της έγγραφης γνωστοποίησης προς το Πανεπιστήμιο και ειδικότερα την Ολομέλεια της Επιτροπής Ερευνών. γ) Την υποστήριξη της έρευνας και των δραστηριοτήτων μεταφοράς τεχνολογίας, διάχυσης γνώσης προς άλλους δημόσιους ερευνητικούς φορείς και στην κοινωνία γενικότερα. δ) Την επέκταση των συνεργασιών με παραγωγικούς και ερευνητικούς οργανισμούς στο εσωτερικό και στο εξωτερικό και την ένταξη σε διεθνή μόνιμα ή ειδικά δίκτυα συνεργασίας. ε) Την υποστήριξη υγιών και βιώσιμων συνεργασιών με παραγωγικούς φορείς για εκτέλεση έργων μακρόχρονης εμβέλειας που θα αποσκοπούν στην παραγωγή καινοτόμων προϊόντων / υπηρεσιών από τοπικό περιφερειακό μέχρι και διεθνές επίπεδο. στ) Την ανάπτυξη δράσεων / δραστηριοτήτων σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας, σύμφωνα με το νόμο και συμβατές με την ανθρωπιστική, κοινωνική και περιβαλλοντική ευαισθησία και χαρακτήρα του Πανεπιστημίου. Θα εξασφαλίζεται ότι τα μέλη ΔΕΠ, Λέκτορες, ΕΔΙΠ που πρόκειται να συμμετέχουν σε αυτές θα ασκούν πλήρως τα πάσης φύσεως ακαδημαϊκά καθήκοντά τους (σύμφωνα με τον νόμο). ζ) Την προσέλκυση και διατήρηση στις τάξεις του Πανεπιστημίου υψηλού επιπέδου ερευνητών και τη δημιουργία θέσεων εργασίας για ερευνητές μετά το πέρας των σπουδών τους. η) Ο τρόπος συμμετοχής του ΠΠ σε μια εταιρεία έντασης γνώσης, όπως αναλύεται στην επόμενη παράγραφο, έχει στόχο την ενθάρρυνση και την διευκόλυνση δημιουργίας τέτοιου είδους εταιρειών με μακροπρόθεσμο στόχο το αμοιβαίο συμφέρον του ΠΠ και των ερευνητών του. θ) Μια εταιρεία θεωρείται τεχνοβλαστός για μια 10ετία καθώς μετά θεωρείται αρκετά ώριμος ώστε να γίνει spinout. Στην περίπτωση που γίνει εξαγορά από το 3ο έτος, θα γίνονται νέες διαπραγματεύσεις. ι) Οι μηχανισμοί χρηματοδότησης του Τεχνοβλαστού εξετάζονται από την Σύγκλητο ή το Πρυτανικό Συμβούλιο λαμβάνοντας υπόψη α) τους διαθέσιμους πόρους του Ιδρύματος και β) την πρόταση του Επιστημονικά Υπευθύνου που θα συμμετέχει στην ίδρυση τεχνοβλαστού. Αυτό που θα εξασφαλίζεται από την αρχή είναι η στήριξη του Γραφείου Μεταφοράς Τεχνολογίας (ΓΜΤ) μέσω των διαδικασιών του. κ) Το ΓΜΤ παρακολουθεί τη δραστηριότητα των τεχνοβλαστών. Οι αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν σχετικά με αυτόν λαμβάνονται από την Σύγκλητο ή το Πρυτανικό Συμβούλιο μετά από εισήγηση του Ειδικού Επταμελούς Οργάνου της Επιτροπής Ερευνών & Διαχείρισης του ΕΛΚΕ.
- Συμμετοχή του ΠΠ σε τεχνοβλαστούς Το Πανεπιστήμιο Πατρών (ΠΠ) στηρίζει τα μέλη της επιστημονικής του κοινότητας που επιθυμούν να αναπτύξουν δραστηριότητες αξιοποίησης σημαντικών αποτελεσμάτων έρευνας / τεχνογνωσίας μέσω της ίδρυσης τεχνοβλαστών και διατηρεί το δικαίωμα επιλογής συμμετοχής σε αυτούς είτε με συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του τεχνοβλαστού, είτε με την μη συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο και την εκμετάλλευση του δικαιώματος του ΠΠ έναντι royalties μέσω σύμβασης μεταφοράς τεχνολογίας ή/και τεχνογνωσίας ή μέσω εφ’ άπαξ αποζημίωσης για εκχώρηση ερευνητικών αποτελεσμάτων – διανοητικής ιδιοκτησίας (lump sum). Το Γραφείο Μεταφοράς Τεχνολογίας (ΓΜΤ) του ΠΠ επικουρούμενο, όπου απαιτείται, από Επιτροπή που θα συγκροτείται ad hoc, από το Ειδικό Επταμελές Όργανο της Επιτροπής Ερευνών και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ, θα εισηγείται αμοιβαία επωφελή συμφωνία, με οριστική απόφαση από την Σύγκλητο ή το Πρυτανικό Συμβούλιο. Οι τεχνοβλαστοί στους οποίους το ΠΠ συμμετέχει ως εταίρος μπορούν να φέρουν την ονομασία «Τεχνοβλαστοί ΠΠ» και να χρησιμοποιούν το λογότυπο του Ιδρύματος μετά από σχετική άδεια. Η άδεια χρήσης του λογότυπου του Ιδρύματος θα δίνεται με απόφαση της Συγκλήτου ή του Πρυτανικού Συμβουλίου μετά από θετική εισήγηση του Ειδικού Επταμελούς Οργάνου της Επιτροπής Ερευνών και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ. Οι τεχνοβλαστοί στους οποίους δεν συμμετέχει το ΠΠ μπορούν να φέρουν την ονομασία «Τεχνοβλαστοί από το ΠΠ», όμως δεν μπορούν να χρησιμοποιούν το λογότυπο του ΠΠ και να κάνουν αναφορές στο ίδρυμα κατά την υλοποίηση προωθητικών δράσεων τους. Οι δύο αυτές περιπτώσεις αναλύονται στις δύο παραγράφους που ακολουθούν. 5.1. Συμμετοχή του ΠΠ στο μετοχικό κεφάλαιο του τεχνοβλαστού Η συμμετοχή του ΠΠ στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας γίνεται με ποσοστό που συμφωνείται από τα εμπλεκόμενα μέρη, ανάλογο της συνεισφοράς του ΠΠ στο εταιρικό σχήμα και δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 3% και μεγαλύτερο του 49%. Η εταιρική συμμετοχή του Πανεπιστημίου γίνεται μέσω του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) ή της Εταιρείας Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας του Πανεπιστημίου Πατρών, χωρίς την καταβολή ποσού για το μετοχικό κεφάλαιο. Η μεταβολή του ποσοστού συμμετοχής του Πανεπιστημίου σε μελλοντική αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου θα είναι αντίστοιχη αυτής των συμμετεχόντων μελών του Πανεπιστημίου. Οι σχέσεις του Πανεπιστημίου Πατρών με τον Τεχνοβλαστό στον οποίο συμμετέχει διέπονται από τους ίδιους ακριβώς όρους που εφαρμόζονται με άλλες εταιρείες. Αυτό αφορά και θέματα ανάθεσης ερευνητικών ή μελετητικών προγραμμάτων από τον Τεχνοβλαστό προς το Πανεπιστήμιο. Το Πανεπιστήμιο μπορεί να εκχωρήσει (μετά από συμφωνημένη αποζημίωση) οποτεδήποτε συμφωνήσει με τους εταίρους του στον τεχνοβλαστό, το ποσοστό μετοχικού κεφαλαίου που του αντιστοιχεί όταν αυτό αποφασίσει π.χ. όταν κρίνει ότι δεν συντρέχουν λόγοι συμμετοχής του στην εταιρεία (για παράδειγμα λόγω αλλαγής του χαρακτήρα των δραστηριοτήτων π.χ. μείωση ερευνητικών και αναπτυξιακών δραστηριοτήτων) ή όταν θεωρεί ότι έχει αποφέρει ένα σημαντικό αποτέλεσμα για το Πανεπιστήμιο Πατρών (π.χ. πενταπλάσια αξία των μετοχών που κατέχει, χρονική διάρκεια ικανή για να έχει αποδώσει ο τεχνοβλαστός). Στην περίπτωση όπου έχει υπογραφεί σύμβαση χρήσης δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας πριν την σύσταση του τεχνοβλαστού και προκύψουν νέα διπλώματα ευρεσιτεχνίας από τον τεχνοβλαστό, τα δικαιώματα επ’ αυτών καθορίζονται με νέα σύμβαση βάσει του κανονισμού περί Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Ποσοστό των εσόδων που προκύπτουν για το ΠΠ, καταβάλλονται ως ερευνητική ενίσχυση στο εργαστήριο του ΠΠ από το οποίο προήλθε ο τεχνοβλαστός. Το ποσοστό αυτό καθορίζεται με απόφαση Ειδικού Επταμελούς Οργάνου της Επιτροπής Ερευνών & Διαχείρισης του ΕΛΚΕ και την σύμφωνη γνώμη της Συγκλήτου ή του Πρυτανικού Συμβουλίου. Η συμμετοχή του Πανεπιστημίου, μέσω του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας ή της Εταιρείας Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας του Πανεπιστημίου Πατρών, στον τεχνοβλαστό διέπεται και από τους υφιστάμενους κώδικες δεοντολογίας, την ισχύουσα νομοθεσία για την ίδρυση και λειτουργία των τεχνοβλαστών, την υπηρεσιακή κατάσταση των Μελών ΔΕΠ και τους κανονισμούς του Ιδρύματος. 5.2. Μη συμμετοχή του ΠΠ στο μετοχικό κεφάλαιο του τεχνοβλαστού Στη περίπτωση που το ΠΠ δεν επιθυμεί να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του τεχνοβλαστού τότε μπορεί να επιλέξει την: (i) εξασφάλιση ποσοστού σε δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας (royalties) που θα σχετίζονται με το τελικό προϊόν της εταιρείας, ή την (ii) εφ’ άπαξ αποζημίωση για εκχώρηση ερευνητικών αποτελεσμάτων – διανοητικής ιδιοκτησίας (lump sum). 5.2.1 Εξασφάλιση ποσοστού σε δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας Το Πανεπιστήμιο (Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας) θα πρέπει να λαμβάνει εύλογο αντάλλαγμα ως αποτέλεσμα τους παραχώρησης της διανοητικής του ιδιοκτησίας (royalties). Το εύλογο αντάλλαγμα θα πρέπει να σχετίζεται με την εκτιμώμενη κερδοφορία του προϊόντος / υπηρεσίας που βασίζεται στην ανακάλυψη / εφεύρεση / ερευνητικό αποτέλεσμα. Παράγοντες που θα συνεκτιμώνται για τον καθορισμό του εύλογου ανταλλάγματος περιλαμβάνουν: • Το είδος της τεχνολογίας και το βιομηχανικό κλάδο στον οποίο εφαρμόζεται. • Το στάδιο ανάπτυξης της ανακάλυψης / εφεύρεσης / ερευνητικού αποτελέσματος. • Το μέγεθος της αγοράς. • Το εκτιμώμενο κόστος για την ανάπτυξη του προϊόντος / υπηρεσίας. • Τη χρησιμότητα του προϊόντος / υπηρεσίας έναντι συμπληρωματικών/ εναλλακτικών / ανταγωνιστικών προϊόντων / υπηρεσιών. • Τα περιθώρια κέρδους από την πώληση του προϊόντος / υπηρεσίας. • Το ποσοστό του επιχειρηματικού ρίσκου. Για την παρούσα περίπτωση, το εύλογο αντάλλαγμα περιλαμβάνει δικαιώματα από την εμπορική εκμετάλλευση της ανακάλυψης / εφεύρεσης / ερευνητικού αποτελέσματος (running royalties). Για τον καθορισμό των royalties θα συνάπτεται σύμβαση μεταφοράς τεχνολογίας ή παραχώρησης εκμετάλλευσης ή χρήσης ή άλλη συναφής σύμβασης μεταξύ του ΕΛΚΕ Πανεπιστημίου Πατρών, του δημιουργού/ών και του υπό ίδρυση τεχνοβλαστού, στην οποία καθορίζονται λεπτομερώς οι όροι της παραχώρησης του προϊόντος και το οικονομικό αντάλλαγμα αυτής. Κατά τη διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης ο αντισυμβαλλόμενος πληρώνει σε προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα συγκεκριμένο ποσοστό επί των πωλήσεων των προϊόντων / υπηρεσιών που βασίζονται στην ανακάλυψη / εφεύρεση / ερευνητικό αποτέλεσμα. Προβλέπεται υποχρεωτικά ελάχιστο ετήσιο ύψος δικαιωμάτων το οποίο είναι υποχρεωμένος να πληρώνει ο αντισυμβαλλόμενος για να διατηρήσει σε ισχύ τη σύμβαση μεταφοράς τεχνολογίας. Ανώτατο όριο δεν υπάρχει σ’ αυτή την κατη γορία δικαιωμάτων. Τα δικαιώματα αυτής της κατηγορίας καλύπτουν και τα έσοδα του αντισυμβαλλόμενου από συμβάσεις μεταφοράς τεχνολογίας με τρίτους, εφόσον επιτρέπεται η περαιτέρω μεταβίβαση της τεχνολογίας. Τα εν λόγω δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας καθορίζονται από τον Κανονισμό Διαχείρισης Διανοητικών Δικαιωμάτων του ΠΠ και η εκχώρηση ποσοστού αυτών με την ως άνω μορφή, θα περιγράφονται αναλυτικά στη σύμβαση που θα υπογράφεται μεταξύ του ΕΛΚΕ, του δημιουργού και του υπό ίδρυση τεχνοβλαστού, στην οποία θα καθορίζονται λεπτομερώς οι όροι της παραχώρησης του προϊόντος και το οικονομικό αντάλλαγμά τους. Το ΠΠ επιθυμεί να ενθαρρύνει την ίδρυση τεχνοβλαστών και προσπαθεί να διευκολύνει όσο το δυνατόν περισσότερο τους ερευνητές του προς την κατεύθυνση αυτή. Για το λόγο αυτό, μετά από συνεννόηση, η καταβολή του εύλογου ανταλλάγματος μπορεί να αρχίσει δύο χρόνια μετά την ίδρυση του τεχνοβλαστού. Μετά από συμφωνία μεταξύ ΠΠ και τεχνοβλαστού προσδιορίζεται ακριβώς το χρονικό διάστημα είσπραξης των royalties εκ μέρους του ΠΠ. Κατά την πρώτη τετραετία είσπραξης των royalties, τα έσοδα του ΠΠ θα διατίθενται για όποια από τις τρεις περιπτώσεις που ακολουθούν συμφωνηθεί μεταξύ των εμπλεκομένων. 1. Για την ερευνητική ενίσχυση του εργαστηρίου από το οποίο προέκυψε ο τεχνοβλαστός 2. Για την χρηματοδότηση βιομηχανικών διδακτορικών της δράσης του ΠΠ “UPatras IQ”, μεταξύ του τεχνοβλαστού και του εργαστηρίου από το οποίο προήλθε ο τεχνοβλαστός. 3. Για την κάλυψη εξόδων υποβολής και συντήρησης Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας που έχουν συναφθεί μεταξύ των εμπλεκομένων. 5.2.2. Εξασφάλιση εφ’ άπαξ αποζημίωσης Στη περίπτωση αυτή, το εύλογο αντάλλαγμα για το ΠΠ αφορά στην εφ’ άπαξ αποζημίωσή του για την εκχώρηση ερευνητικών αποτελεσμάτων – διανοητικής ιδιοκτησίας (lump sum). Και σ’ αυτή τη περίπτωση, τα έσοδα του ΠΠ θα διατίθενται για όποια από τις τρεις περιπτώσεις που ακολουθούν συμφωνηθεί μεταξύ των εμπλεκομένων. 1. Για την ερευνητική ενίσχυση του εργαστηρίου από το οποίο προέκυψε ο τεχνοβλαστός 2. Για την χρηματοδότηση βιομηχανικών διδακτορικών της δράσης του ΠΠ “UPatras IQ”, μεταξύ του τεχνοβλαστού και του εργαστηρίου από το οποίο προήλθε ο τεχνοβλαστός. 3. Για την κάλυψη εξόδων υποβολής και συντήρησης Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας που έχουν συναφθεί μεταξύ των εμπλεκομένων.
- Διαδικασία συμμετοχής σε τεχνοβλαστούς Η διαδικασία συμμετοχής του ΠΠ σε τεχνοβλαστούς μπορεί να περιγραφεί σε βήματα ως ακολούθως:
Βήμα 1: Ο Υπεύθυνος της ομάδας ερευνητών (μέλος ΔΕΠ ή Λέκτορας ή ΕΔΙΠ), που εκπροσωπεί την ομάδα ερευνητών, ενημερώνεται για το παρόν πλαίσιο από τον ιστότοπο του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευ νας (ΕΛΚΕ) και συμπληρώνει το σχετικό Ερωτηματολόγιο Ίδρυσης Τεχνοβλαστού (Παράρτημα). Η συμπλήρωση του εντύπου αυτού έχει ως στόχο αφενός να ενημερώσει το Πανεπιστήμιο Πατρών για την πρόθεση ίδρυσης τεχνοβλαστού και αφετέρου να δημιουργήσει τον κατάλληλο προβληματισμό στους συμμετέχοντες ώστε η συμμετοχή στον τεχνοβλαστό να είναι αποτέλεσμα ώριμης σκέψης. Η δραστηριότητα αυτή πρέπει να είναι απόλυτα συμβατή με την ερευνητική αποστολή του ΠΠ όπως αυτή καθορίζεται στον Εσωτερικό Κανονισμό και δεν πρέπει να έρχεται σε αντίθεση με τους περιορισμούς που θέτει αυτός όπως: «δεν επιτρέπεται η διεξαγωγή ή συμμετοχή σε έρευνες για πολεμικούς σκοπούς οποιασδήποτε μορφής με εξαίρεση την έρευνα για τις αμυντικές ανάγκες της Χώρας», και «δεν επιτρέπεται η διεξαγωγή απόρρητης έρευνας παρά μόνο με ειδική απόφαση της Συγκλήτου, εφόσον η έρευνα αυτή εξυπηρετεί την άμυνα της Χώρας». Το συμπληρωμένο Ερωτηματολόγιο Ίδρυσης Τεχνοβλαστού υποβάλλεται στην αρμόδια Μονάδα του ΕΛΚΕ, ως εμπιστευτικού χαρακτήρα έντυπο.
Βήμα 2: Το Ειδικό Επταμελές Όργανο του ΕΛΚΕ εξετάζει με όποιο δόκιμο τρόπο κρίνει, και με τη συνδρομή της Νομικής Υπηρεσίας του Πανεπιστημίου Πατρών ή εξειδικευμένου νομικού γραφείου ή και Αρμόδιας Επιτροπής, εισηγείται στην Επιτροπή Ερευνών και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ την συμμετοχή του Πανεπιστημίου Πατρών ή της Εταιρείας Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Πανεπιστημιακής Περιουσίας στο μετοχικό κεφάλαιο του τεχνοβλαστού (παρ. 5.1 του παρόντος) είτε τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Πατρών σύμφωνα με την παρ. 5.2 του παρόντος.
Βήμα 3: Το Ειδικό Επταμελές Όργανο του ΕΛΚΕ σε συνεργασία με τα εμπλεκόμενα μέρη του τεχνοβλαστού συντάσσουν την αντίστοιχη εισήγηση του προηγούμενου βήματος και την υποβάλουν προς έγκριση από την Επιτροπή Ερευνών και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ και την Σύγκλητο ή το Πρυτανικό Συμβούλιο.
Βήμα 4: Στην Σύγκλητο ή το Πρυτανικό λαμβάνεται η τελική απόφαση συμμετοχής ή μη του ΠΠ στον εν λόγω τεχνοβλαστό και εξετάζεται μεταξύ των άλλων και το κατά πόσο με αυτή την δραστηριότητα δεν θα παρακωλύονται τα πάσης φύσεως καθήκοντα των εμπλεκομένων μελών ΔΕΠ, Λεκτόρων και ΕΔΙΠ (σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες νομικές διατάξεις).
Βήμα 5: Σε περίπτωση θετικής απόφασης, ο ΕΛΚΕ ή η Εταιρεία Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Πανεπιστημιακής Περιουσίας και τα εμπλεκόμενα μέρη του τεχνοβλαστού υπογράφουν αναλυτική σύμβαση όπου αναλύονται πλήρως οι αμοιβαίες υποχρεώσεις σύμφωνα με την παρ. 5 του παρόντος.
Βήμα 6: Για τα μέλη ΔΕΠ, Λέκτορες και ΕΔΙΠ που συμμετέχουν σε τεχνοβλαστούς ο Πρόεδρος του αντίστοιχου Τμήματος συντάσσει αναλυτική ετήσια έκθεση για τις ακαδημαϊκές τους δραστηριότητες προκειμένου να ικανοποιούνται οι προϋποθέσεις που έχουν τεθεί στο Βήμα 4. Στην περίπτωση που ο Πρόεδρος μετέχει σε τεχνοβλαστό ο παραπάνω έλεγχος γίνεται από το Δ.Σ. του Τμήματος απουσία του Προέδρου.
- Υποχρεώσεις τεχνοβλαστού προς το Πανεπιστήμιο Η εταιρία – τεχνοβλαστός οφείλει να ενημερώνει το Πανεπιστήμιο μέσω του ΕΛΚΕ του Πανεπιστημίου Πατρών α. με το καταστατικό ίδρυσής της, β. με όλες τις ανανεώσεις του καταστατικού, εντός μηνός από την ανανέωσή του, γ. την εκάστοτε σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου της σε διάστημα ενός μηνός από την αλλαγή του, δ. τις προσκλήσεις και τα πρακτικά των Γενικών Συνελεύσεων της (εκτάκτων και τακτικών), ε. τους ετήσιους ισολογισμούς της.
- Αναθεώρηση του Παρόντος Πλαισίου Προτείνεται η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών να επανεξετάσει το παρόν πλαίσιο μετά την δημοσίευση νομοθετικού πλαισίου.