Όργανα διοίκησης και διαχείρισης του ΕΛΚΕ είναι:
Επιτροπή Ερευνών και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ (Επιτροπή) [Ν. 4485/ 2017, άρθρ.52, 53]
Η Επιτροπή Ερευνών και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ (εφεξής Επιτροπή) είναι το αποφασιστικό όργανο του ΕΛΚΕ και είναι διακριτό από τα όργανα διοίκησης του οικείου ΑΕΙ. Συγκροτείται σε κάθε ΑΕΙ με απόφαση του/της Πρύτανη/-εως και αποτελείται από εκπροσώπους, άνδρες και γυναίκες, όλων των Τμημάτων και τον/την Αντιπρύτανη Έρευνας, ως Πρόεδρο. Η Επιτροπή αποτελεί όργανο διοίκησης και διαχείρισης μαζί με τον/την Πρόεδρο της Επιτροπής Ερευνών και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ Κάθε εκπρόσωπος, άνδρας ή γυναίκα, Τμήματος υποδεικνύεται μαζί με τον/την αναπληρωτή/-τρια του/της από τη Συνέλευση του Τμήματος όπου ανήκει, δύο τουλάχιστον μήνες πριν από τη λήξη της θητείας των μελών της Επιτροπής. Ως εκπρόσωποι Τμήματος υποδεικνύονται Καθηγητές/Καθηγήτριες οι οποίοι/- ες κατά προτεραιότητα ανήκουν στις βαθμίδες του/της Καθηγητή/Καθηγήτριας και του/της Αναπληρωτή/Αναπληρώτριας Καθηγητή/Καθηγήτριας και διαθέτουν εκτεταμένη εκπαιδευτική και ερευνητική πείρα, που τεκμηριώνεται από δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά κύρους, βιβλία, μονογραφίες και από ευρεσιτεχνίες, καθώς και πείρα σε ζητήματα σχεδιασμού, διοίκησης και διαχείρισης έργων.
Η θητεία των μελών της Επιτροπής είναι τριετής.
Τα μέλη της Επιτροπής συνέρχονται σε πρώτη συνεδρίαση ύστερα από πρόσκληση του/της Προέδρου της. Στη συνεδρίαση αυτή εκλέγεται με μυστική ψηφοφορία μεταξύ των μελών της ο/η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής, ο/η οποίος/-α αναπληρώνει τον/την Πρόεδρο σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος.
Αν τα μέλη της Επιτροπής είναι περισσότερα από εννέα (9), με απόφασή της μπορεί να συγκροτείται ειδικό επταμελές όργανο, αποτελούμενο από τον/την Πρόεδρο και τον/την Αντιπρόεδρο της Επιτροπής και από πέντε μέλη που εκλέγονται από την Επιτροπή μεταξύ των μελών της.
Οι αναπληρωτές/-τριες των μελών της Επιτροπής μπορούν να μετέχουν σε όλες τις συνεδριάσεις της Επιτροπής χωρίς δικαίωμα ψήφου.
Η Επιτροπή συνεδριάζει ύστερα από πρόσκληση του/της Προέδρου της οποτεδήποτε κρίνεται αναγκαίο, καθώς και αν ζητηθεί αυτό είτε από το ένα τρίτο (1/3) των μελών της, είτε από τη Σύγκλητο του ΑΕΙ. Οι συνεδριάσεις της Επιτροπής μπορεί να πραγματοποιούνται μέσω τηλεδιάσκεψης.
Η Επιτροπή βρίσκεται σε απαρτία όταν παρίστανται τα μισά τουλάχιστον μέλη της. Οι αποφάσεις της Επιτροπής λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του/της Προέδρου.
Χρέη γραμματέα, άνδρα ή γυναίκα, της Επιτροπής εκτελεί υπάλληλος, άνδρας ή γυναίκα της ΜΟΔΥ του ΕΛΚΕ, τον οποίο ορίζει η Επιτροπή. Ο ΠΜΟΔΥ μπορεί να παρίσταται στις συνεδριάσεις της Επιτροπής χωρίς δικαίωμα ψήφου.
Η Επιτροπή έχει τις εξής αρμοδιότητες [Ν. 4485/ 2017, άρθρ.54 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει]:
- επεξεργάζεται προτάσεις προς τη Σύγκλητο του ΑΕΙ για την ερευνητική και επιστημονική στρατηγική του Ιδρύματος,
- επικουρεί την Πρυτανεία και τη Σύγκλητο του ΑΕΙ στο συντονισμό των ερευνητικών, εκπαιδευτικών, επιμορφωτικών, αναπτυξιακών και λοιπών έργων του ΑΕΙ που χρηματοδοτούνται και εκτελούνται μέσω του ΕΛΚΕ και εισηγείται σχετικά με τη λήψη μέτρων για την εξασφάλιση πόρων του,
- καταρτίζει τον Οδηγό Χρηματοδότησης και Διαχείρισης και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του ΕΛΚΕ,
- εγκρίνει τις προτάσεις για τη χρηματοδότηση της εκτέλεσης ερευνητικών και λοιπών έργων, σύμφωνα με τον Οδηγό Χρηματοδότησης και Διαχείρισης,
- εγκρίνει την ένταξη του προϋπολογισμού κάθε έργου στον προϋπολογισμό του ΕΛΚΕ, καθώς και την τροποποίηση του προϋπολογισμού των ενταγμένων έργων,
- εισηγείται στη Σύγκλητο του ΑΕΙ τον ετήσιο οικονομικό προϋπολογισμό και απολογισμό, εγκρίνει τις αναμορφώσεις του προϋπολογισμού και τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις και εισηγείται στη Σύγκλητο για την κατανομή των ετήσιων εσόδων των περιπτώσεων δ΄, ε΄, ζ΄, η΄ και θ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 51, σύμφωνα με την περίπτωση γ΄ της παραγράφου 4 του άρθρου 52,
- παρέχει κάθε αναγκαία ενημέρωση για τις δραστηριότητες του ΕΛΚΕ προς τον/την Πρύτανη και τη Σύγκλητο του ΑΕΙ και προς τους φορείς του δημοσίου,
- για την εξυπηρέτηση των σκοπών του ΕΛΚΕ, αναθέτει στο προσωπικό του ΑΕΙ ή σε τρίτους ερευνητικές μελέτες και υπηρεσίες ύστερα από τεκμηρίωση της σκοπιμότητας και με τις διαδικασίες που προβλέπονται στον Οδηγό Χρηματοδότησης και Διαχείρισης,
- αποδέχεται τις κάθε είδους επιχορηγήσεις, χρηματοδοτήσεις, δωρεές και εισφορές τρίτων στον ΕΛΚΕ και καθορίζει τους ειδικότερους όρους αποδοχής και διάθεσής τους, όταν αυτοί δεν καθορίζονται από συμβατικές υποχρεώσεις,
- αναζητεί πηγές χρηματοδότησης και ενεργεί κάθε πράξη που είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση πόρων, χορηγεί υποτροφίες, σύμφωνα με τον Οδηγό Χρηματοδότησης και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ,
- προσλαμβάνει και απασχολεί προσωπικό για την υποστήριξη των έργων και προγραμμάτων που υλοποιεί ο ΕΛΚΕ, χορηγεί ταμειακές διαχειριστικές διευκολύνσεις σε προγράμματα και έργα, σύμφωνα με τον Οδηγό Χρηματοδότησης και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ,
- διενεργεί κάθε αναγκαία πράξη για την εύρυθμη λειτουργία του ΕΛΚΕ. και των έργων που αυτός υλοποιεί.
- εκδίδει τις πράξεις προσδιορισμού οφειλής των καθηγητών/-τριών και υπηρετούντων λεκτόρων και λεκτορισσών, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 23 του ν. 4009/2011
Πρόεδρος της Επιτροπής Ερευνών και Διαχείρισης
Ο/Η Πρόεδρος της Επιτροπής, έχει τις εξής αρμοδιότητες [Ν. 4485/ 2017, άρθρ.55]:
- εκπροσωπεί δικαστικώς και εξωδίκως τον ΕΛΚΕ,
- υπογράφει όλα τα αναγκαία έγγραφα για την υποβολή προτάσεων, προσφορών και αιτημάτων χρηματοδότησης για ερευνητικά και λοιπά έργα,
- υπογράφει τις συμβάσεις με τους φορείς χρηματοδότησης και τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα στο πλαίσιο των έργων και προγραμμάτων που υλοποιεί ο ΕΛΚΕ,
- υπογράφει τα έγγραφα που είναι απαραίτητα για την εκτέλεση των αποφάσεων της Επιτροπής,
- ασκεί τις αρμοδιότητες που του εκχωρεί ο/η Πρύτανης του ΑΕΙ για την εξυπηρέτηση των σκοπών του ΕΛΚΕ,
- αναλαμβάνει υποχρεώσεις σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του ΕΛΚΕ και υπογράφει τις αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης. Ο/Η Πρόεδρος μπορεί, με πράξη του, να εξουσιοδοτεί άλλο μέλος της Επιτροπής, για την υπογραφή των εγγράφων όπως αναφέρονται ανωτέρω.
Επιστημονικά Υπεύθυνος/Υπεύθυνη (Ε.Υ.) [Ν. 4485/ 2017, άρθρ.56 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει]:
- Ο/Η Επιστημονικά Υπεύθυνος/Υπεύθυνη (Ε.Υ.) ορίζεται με απόφαση της Επιτροπής σύμφωνα με τον Οδηγό Χρηματοδότησης και Διαχείρισης, και ευθύνεται για την εκτέλεση του φυσικού αντικειμένου του έργου/προγράμματος. (4485/2017, άρθρ.52, παρ. 3). Ο/Η Ε.Υ. ευθύνεται για την ορθή υλοποίηση και πιστοποίηση του φυσικού αντικειμένου του έργου και τη σκοπιμότητα των δαπανών που συνδέονται με την εκτέλεση του φυσικού αντικειμένου του έργου και παρακολουθεί το οικονομικό αντικείμενό του/της (4485/2017, άρθρ.56, παρ. 1).
- Τα έργα/προγράμματα που διαχειρίζεται ο ΕΛΚΕ εκτελούνται από Ομάδες Έργου με Επιστημονικά Υπεύθυνο/Υπεύθυνη (Ε.Υ.), ο/η οποίος/-α μπορεί να είναι μέλος Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι., μέλος Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π., Ε.Τ.Ε.Π., κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος, Ομότιμοι/-ες καθηγητές/-τριες του Α.Ε.Ι. και ερευνητές και ερευνήτριες κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος, μετά από έγκριση της Συγκλήτου.
- Για την έκδοση της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης σε βάρος των πιστώσεων του συνολικού ετήσιου προϋπολογισμού έργου ή προγράμματος απαιτείται έγγραφο τεκμηριωμένο αίτημα του/της Ε.Υ. προς τον/την Προϊστάμενο/-η της ΜΟΔΥ, σύμφωνα με το άρθρο 62 του Ν.4485/2017 όπως ισχύει.
- Για την πραγματοποίηση και την πληρωμή κάθε δαπάνης του έργου, για την οποία υπάρχει απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, απαιτείται αιτιολογημένο αίτημα πληρωμής από τον/την επιστημονικά υπεύθυνο/ υπεύθυνη, ο/η οποίος/-α αποστέλλει τα δικαιολογητικά των δαπανών στη ΜΟΔΥ για τον έλεγχό τους, την εκκαθάριση των σχετικών δαπανών και την πληρωμή τους. Αν η δαπάνη δεν προβλέπεται στον προϋπολογισμό του έργου, απαιτείται αναμόρφωση του προϋπολογισμού και απόφαση της Επιτροπής ύστερα από τεκμηριωμένο αίτημα του/της Ε.Υ.
- Ο/Η Ε.Υ. μπορεί να αναπληρωθεί για ορισμένο χρόνο, εφόσον αυτό κρίνεται απαραίτητο και αναγκαίο. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται αιτιολογημένη εισήγηση του/της Ε.Υ. του έργου και έγκριση της Επιτροπής ή και του Φορέα Χρηματοδότησης (εφόσον προβλέπεται από τη σύμβαση του έργου).
- Στις περιπτώσεις που ο/η Ε.Υ. αδυνατεί οριστικά να εκτελέσει τα καθήκοντα του/της, ή παραιτηθεί από αυτά, ή τελεί σε αναστολή καθηκόντων από το Πανεπιστήμιο, εντός μηνός από τη διαπίστωση της εκάστοτε κατάστασης, αντικαθίσταται με απόφαση της Επιτροπής. Μέχρις ότου αναλάβει ο/η αντικαταστάτης/-τρια του/της, εξακολουθεί να ασκεί τα καθήκοντα του/της, και η ευθύνη του/της έναντι της Επιτροπής διατηρείται για όσο διάστημα ήταν Επιστημονικά Υπεύθυνος /Υπεύθυνη.
- Τυχόν καταλογισμός εις βάρος του έργου, προερχόμενος από μη συμμόρφωση του/της Επιστημονικά Υπεύθυνου/Υπεύθυνης στα ανωτέρω βαρύνει αποκλειστικά τον/την ίδιο/-α.
Σύγκλητος
Η Σύγκλητος του οικείου ΑΕΙ:
- εγκρίνει τον Οδηγό Χρηματοδότησης και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ,
- παρακολουθεί και ελέγχει την επιστημονική στρατηγική και τον οικονομικό προϋπολογισμό και απολογισμό του και
- αποφασίζει, ύστερα από εισήγηση της Επιτροπής έως το τέλος του τρίτου μήνα της επόμενης χρήσης για την κατανομή των ετήσιων εσόδων των περιπτώσεων δ΄, ε΄, ζ΄, η΄ και θ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 51 του Ν.4485/2017, μεταξύ του ΕΛΚΕ του ΑΕΙ, του τακτικού προϋπολογισμού του ΑΕΙ και της Εταιρείας Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας του ΑΕΙ, για την αντιμετώπιση των αναγκών τους. Το παραπάνω ποσοστό δεν μπορεί να είναι λιγότερο του πέντε τοις εκατό (5%) του συνόλου των εσόδων του ΕΛΚΕ, και μπορεί να χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση των λειτουργικών και λοιπών αναγκών του φορέα, όχι όμως για την κάλυψη των αναγκών μισθοδοσίας του προσωπικού του. (άρθρο 87 του Ν.4485/2017).
Μονάδα Οικονομικής και Διοικητικής Υποστήριξης του ΕΛΚΕ (ΜΟΔΥ) [Ν. 4485/2017, άρθρ.58, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει]
Η Μονάδα Οικονομικής και Διοικητικής Υποστήριξης του ΕΛΚΕ (εφεξής, η ΜΟΔΥ) είναι η αρμόδια υπηρεσία για τη διοικητική υποστήριξη και οικονομική διαχείριση του ΕΛΚΕ. Ο/Η Προϊστάμενος/Προϊσταμένη της ΜΟΔΥ προΐσταται των υπηρεσιών της και ασκεί καθήκοντα Προϊσταμένου/Προϊσταμένης Οικονομικών Υπηρεσιών για τον ΕΛΚΕ. Η ΜΟΔΥ του ΕΛΚΕ αποτελεί οργανική μονάδα του ΑΕΙ. Στη Μονάδα αυτή ανήκουν όλες οι αρμοδιότητες οικονομικού αντικειμένου που αφορούν τον ΕΛΚΕ, συμπεριλαμβανομένης και της αρμοδιότητας που αφορά τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων προμηθειών, παροχής υπηρεσιών και έργων του ΕΛΚΕ.
Αρμοδιότητες της ΜΟΔΥ είναι:
- η κατάρτιση και παρακολούθηση του προϋπολογισμού του ΕΛΚΕ και των τροποποιήσεών του, καθώς και η παρακολούθηση των οικονομικών μεγεθών από όλες τις πηγές χρηματοδότησης,
- η διενέργεια των δημοσιονομικών δεσμεύσεων και η τήρηση του Μητρώου Δεσμεύσεων, σύμφωνα με την παράγραφο 13 του άρθρου 60 του Ν.4485/2017,
- ο έλεγχος, εκκαθάριση και έκδοση ενταλμάτων πληρωμής των δαπανών του ΕΛΚΕ, μέσα στην προβλεπόμενη προθεσμία από το ευρωπαϊκό και εθνικό κανονιστικό πλαίσιο, η καταχώριση των στοιχείων των δικαιούχων και η τήρηση του Μητρώου αυτών,
- η εκκαθάριση των αποδοχών και των κάθε είδους αποζημιώσεων για το κάθε φύσης προσωπικό που απασχολείται στον ΕΛΚΕ, τη χορήγηση φορολογικών βεβαιώσεων και βεβαιώσεων αποδοχών,
- η παρακολούθηση της λογιστικής και διαχειριστικής κίνησης των έργων που διαχειρίζεται ο ΕΛΚΕ,
- η τήρηση των λογιστικών βιβλίων και η σύνταξη των προβλεπόμενων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, του απολογισμού και των δημοσιονομικών αναφορών,
- η διασφάλιση της ορθής εκτέλεσης του προϋπολογισμού του ΕΛΚΕ, η εφαρμογή των κατάλληλων ελέγχων και δικλίδων ασφαλείας σχετικά με τα έσοδα, τις δαπάνες, τις προμήθειες και τα περιουσιακά στοιχεία του ΕΛΚΕ,
- η διεκπεραίωση της πληρωμής (εξόφλησης) των δαπανών, μέσω τραπεζικών επιταγών ή ηλεκτρονικών εντολών μεταφοράς και πίστωσης λογαριασμού των δικαιούχων, και η απόδοση των υπέρ τρίτων κρατήσεων,
- η διενέργεια συμψηφισμών και η απόδοση στο Δημόσιο και στα οικεία ασφαλιστικά ταμεία των οφειλών των δικαιούχων, ανδρών και γυναικών, που αναγράφονται στις σχετικές βεβαιώσεις φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών,
- η ενημέρωση των δικαιούχων, ανδρών και γυναικών, και των φορέων για την έκδοση χρηματικών ενταλμάτων στο όνομά τους/τις και την εξόφλησή τους/τις,
- η τήρηση Μητρώων Κατασχέσεων και Εκχωρήσεων,
- η παρακολούθηση της εξέλιξης των οικονομικών μεγεθών του ΕΛΚΕ και η τήρηση των οδηγιών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους σχετικά με την κατάρτιση και εκτέλεση του προϋπολογισμού του,
- η είσπραξη των εσόδων του ΕΛΚΕ και ο κατ΄ είδος προσδιορισμός του ετήσιου ύψους τους, καθώς και η γνωστοποίηση του ύψους των εσόδων του ΕΛΚΕ στην Επιτροπή έως το τέλος του δεύτερου μήνα του επόμενου οικονομικού έτους από την είσπραξη αυτών των εσόδων,
- η σύνταξη έκθεσης επί διαφωνιών με την Επιτροπή, η υποβολή της στη Διεύθυνση Συντονισμού και Ελέγχου Δημοσιολογιστικών Διατάξεων και στη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων και η κοινοποίησή της στη Σύγκλητο και τον/την Πρύτανη του ΑΕΙ,
- η τήρηση Μητρώου των φυσικών προσώπων που αμείβονται, με οποιαδήποτε συμβατική σχέση, από πιστώσεις του προϋπολογισμού του ΕΛΚΕ,
- η εκτέλεση και παρακολούθηση των προμηθειών του ΕΛΚΕ,
- η υποστήριξη της Επιτροπής και του/της ΕΥ για όλα τα θέματα που αφορούν τις διατυπώσεις δημοσιότητας, καθώς και η σύναψη και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, προμηθειών, υπηρεσιών και έργων,
- η γραμματειακή υποστήριξη της Επιτροπής και η εισήγηση για θέματα της αρμοδιότητάς της,
- η εκτέλεση των αποφάσεων της Επιτροπής και η παρακολούθηση της τήρησης των διαδικασιών που προβλέπονται στον Οδηγό Χρηματοδότησης και Διαχείρισης και στον Εσωτερικό Κανονισμό του ΕΛΚΕ,
- η τήρηση του αρχείου των έργων και προγραμμάτων που υλοποιεί ο ΕΛΚΕ,
- η χορήγηση βεβαιώσεων καθώς και κάθε άλλου αναγκαίου έγγραφου, σύμφωνα με το τηρούμενο αρχείο της
- κάθε άλλη ενέργεια απαραίτητη για τη διοικητική και οικονομική διαχείριση των έργων/προγραμμάτων που υλοποιεί ο ΕΛΚΕ
Προϊστάμενος/Προϊσταμένη Μονάδας Οικονομικής και Διοικητικής Υποστήριξης (ΠΜΟΔΥ) – Προϊστάμενος/Προϊσταμένη Οικονομικών Υπηρεσιών (ΠΟΥ).
Ο/Η Προϊστάμενος/Προϊσταμένη της ΜΟΔΥ προΐσταται και εποπτεύει την ομαλή λειτουργία της.
Ο/Η ΠΜΟΔΥ έχει τις αρμοδιότητες, τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις των άρθρων 25, 26 και 69Γ του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), όπως αυτές εξειδικεύονται στον συγκεκριμένο νόμο.
Ο ορισμός και η αναπλήρωση του/της ΠΜΟΔΥ διέπονται από τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα, του ν. 4009/2011 και του Οργανισμού του οικείου ΑΕΙ.
Η ΜΟΔΥ του ΕΛΚΕ στελεχώνεται ανάλογα με τις ανάγκες της:
- από προσωπικό του οικείου ΑΕΙ, το οποίο ασκεί αρμοδιότητες οικονομικού αντικειμένου,
- από προσωπικό που προσλαμβάνεται, ύστερα από απόφαση της Επιτροπής, με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ή συμβάσεις ανάθεσης έργου και αμείβεται από τις πιστώσεις των έργων του ΕΛΚΕ.
Οι αρμοδιότητες οικονομικού περιεχομένου της Μονάδας ασκούνται καταρχήν από το προσωπικό του οικείου ΑΕΙ. Κατ΄ εξαίρεση και εφόσον τούτο δεν επαρκεί, ασκούνται από προσωπικό που απασχολείται με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ή συμβάσεις ανάθεσης έργου.
Τα καθήκοντα του προσωπικού της ΜΟΔΥ που ασκούν αρμοδιότητες οικονομικού περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένου του/της Προϊσταμένου/-ης της, είναι ασυμβίβαστα με τα καθήκοντα του/της διατάκτη/-τριας και των μελών συλλογικών οργάνων για την αξιολόγηση, τον έλεγχο της καταλληλόλητας των προσφερόντων και των προσφορών τους, τη διενέργεια διαγωνισμών, την αξιολόγηση ενστάσεων και την παραλαβή προμηθειών, υπηρεσιών και έργων.
Τα καθήκοντα δέσμευσης πιστώσεων στον οικείο προϋπολογισμό, ελέγχου των δικαιολογητικών, εκκαθάρισης και έκδοσης εντολής πληρωμής δαπανών είναι ασυμβίβαστα με αυτά της εξόφλησής τους.
Η Μονάδα Οικονομικής και Διοικητικής Υποστήριξης (ΜΟΔΥ) του ΕΛΚΕ είναι αρμόδια για τη διοικητική υποστήριξη και οικονομική διαχείριση του ΕΛΚΕ, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 4485/2017 (άρθρο 52). Η Διεύθυνση του ΕΛΚΕ φέρει την ευθύνη για την εύρυθμη, αποτελεσματική και σύννομη λειτουργία του σύμφωνα με τους στόχους του Ιδρύματος, όπως καθορίζονται από τα αρμόδια, κατά περίπτωση, Όργανα Διοίκησής του, και την Επιτροπή Ερευνών και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ, καθώς και η παρακολούθηση της τήρησης των διαδικασιών που προβλέπονται στον Οδηγό Χρηματοδότησης και Διαχείρισης και στον Εσωτερικό Κανονισμό του ΕΛΚΕ Η Διεύθυνση του ΕΛΚΕ ενεργεί τις κατευθύνσεις της ερευνητικής, εκπαιδευτικής, επιμορφωτικής, αναπτυξιακής και άλλης πολιτικής καθώς και τις προτεραιότητες του Ιδρύματος, μεριμνώντας για την εκτέλεση των αποφάσεων του αρμοδίου αποφασιστικού συλλογικού οργάνου, ήτοι της Επιτροπής Ερευνών και Διαχείρισης του ΕΛΚΕ.
Η ΜΟΔΥ ΕΛΚΕ αποτελείται από τα εξής Τμήματα και Μονάδες:
- Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικών Συναλλαγών (Μονάδα Ταμειακής Διαχείρισης και Μονάδα Λογιστικής Παρακολούθησης)
- Τμήμα Διαχείρισης Έργων (Μονάδα Διαχείρισης Εθνικών Έργων, Μονάδα Διαχείρισης Διεθνών Έργων, Μονάδα Διαχείρισης Λοιπών Έργων)
- Τμήμα Προμηθειών (Mονάδα Προμηθειών Αγαθών & Πιστοποίησης Διαδικασιών και Mονάδα Ανθρώπινου Δυναμικού)
- Τμήμα Έρευνας, Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας (Mονάδα Υποστήριξης της Έρευνας & Διεκδίκησης Έργων και Mονάδα Μεταφοράς Τεχνολογίας)
- Τμήμα Διοικητικής & Τεχνικής Υποστήριξης (Mονάδα Μηχανοργάνωσης, Mονάδα Πρωτοκόλλου & Αρχείου και Mονάδα Γραμματείας)
Έλεγχος για Εκκαθάριση και Πληρωμή Δαπανών
- Οι δαπάνες, εκκαθαρίζονται και εντέλλονται από τη ΜΟΔΥ, βάσει νόμιμων δικαιολογητικών, όπως αυτά ορίζονται από τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (Τιμολόγιο Πώλησης – Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσιών κ.λπ.) που αποστέλλονται από τους/τις Επιστημονικά Υπεύθυνους/Υπεύθυνες και τα οποία αποδεικνύουν την απαίτηση κατά του ΕΛΚΕ.
- Ο έλεγχος επί των ανωτέρω δαπανών συνίσταται σε έλεγχο νομιμότητας και κανονικότητας αυτών.
- Νόμιμη είναι η δαπάνη εφόσον: α) προβλέπεται από διάταξη τυπικού νόμου ή κανονιστικής διοικητικής πράξης ή εξυπηρετεί τους σκοπούς του οικείου φορέα και β) υπάρχει εγγεγραμμένη στον Προϋπολογισμό σχετική πίστωση.
- Κανονική είναι η δαπάνη, που έχει νόμιμα αναληφθεί, επισυνάπτονται τα νόμιμα δικαιολογητικά και η σχετική απαίτηση δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή.
- Κατά τον ασκούμενο έλεγχο εξετάζονται και τα παρεμπιπτόντως αναφυόμενα ζητήματα, με την επιφύλαξη των διατάξεων για το δεδικασμένο και το Ν.Σ.Κ. (παρεμπίπτων έλεγχος).
- Αν προκύψει διάσταση απόψεων μεταξύ του/της Προέδρου της Επιτροπής και του/της ΠΜΟΔΥ του ΕΛΚΕ ως προς τη συνδρομή συνολικά ή εν μέρει των προϋποθέσεων νομιμότητας και κανονικότητας για την πληρωμή μιας δαπάνης, η διάσταση αυτή παραπέμπεται εγγράφως από τον/την ΠΜΟΔΥ στην Επιτροπή, η οποία αποφασίζει για την ολική ή μερική πληρωμή ή την απόρριψη της δαπάνης. Σε περίπτωση που η Επιτροπή αποφασίσει την πληρωμή της δαπάνης, εκδίδει σχετική εντολή προς τον/την ΠΜΟΔΥ, ο/η οποίος/-α την εκτελεί. Επιπλέον, αν ο/η ΠΜΟΔΥ εξακολουθεί να διαφωνεί ως προς τη συνδρομή των εν λόγω προϋποθέσεων, τότε συντάσσεται έκθεση διαφωνίας, η οποία υποβάλλεται στη Διεύθυνση Κατάρτισης και Συντονισμού Εφαρμογής Δημοσιονομικών Κανόνων και στη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, συνοδευόμενη από πλήρη φάκελο αντιγράφων των δικαιολογητικών της σχετικής δαπάνης. Στην περίπτωση αυτή, την ευθύνη ως προς τη νομιμότητα της ενέργειας φέρει πλέον ο/η εντολέας και ο/η ΠΜΟΔΥ απαλλάσσεται των σχετικών ευθυνών. Η ανωτέρω έκθεση κοινοποιείται στο Ελεγκτικό Συνέδριο, στη Σύγκλητο και τον/την Πρύτανη του Πανεπιστημίου, καθώς και στην Επιτροπή του ΕΛΚΕ, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 57 παρ. 2 και 58 παρ. 2, περίπτωση (ια) του Ν.4485/2017, καθώς και 26παρ. 1 του Ν.4270/2014 (Α’ 143).
- Εάν κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών διαπιστώνονται θεραπεύσιμες ελλείψεις, καλείται από τη ΜΟΔΥ ο/η ΕΥ που τα απέστειλε να τις συμπληρώσει αμελλητί. Ως θεραπεύσιμες ελλείψεις λογίζονται ενδεικτικά η εκ παραδρομής μη προσκόμιση κάποιου δικαιολογητικού, η ανυπόγραφη υποβολή συνοδευτικού εντύπου, τυχόν αριθμητικό σφάλμα στην κατάσταση δαπάνης, κ.ά.
- Κατά τη διενέργεια του ελέγχου δύναται η αρμόδια για τον έλεγχο υπηρεσία της ΜΟΔΥ να ζητεί κάθε αναγκαία πληροφορία ή στοιχείο
- Τον έλεγχο ακολουθεί η πράξη εκκαθάρισης επί του αιτήματος πληρωμής, με την οποία προσδιορίζονται τα δικαιώματα των πιστωτών και στη συνέχεια εκδίδεται τίτλος πληρωμής.
- Κατά τον έλεγχο παρέχεται επίσης η δυνατότητα να εξετάζονται και τα παρεμπιπτόντως αναφυόμενα ζητήματα νομιμότητας πράξεων σχετικών με τη δαπάνη, εάν δηλαδή τα όργανα της Διοίκησης ενήργησαν σύμφωνα με τους καθορισμένους από το νόμο ή τις κανονιστικές αποφάσεις όρους και τύπους και εντός της εξουσίας που τους έχει παρασχεθεί. Ο έλεγχος αυτών των ζητημάτων ασφαλώς δεν συνιστά παρέμβαση στα δικαιώματα του/της Επιστημονικά Υπεύθυνου/Υπεύθυνης καθώς περιορίζεται σε θέματα νομιμότητας αυτών των πράξεων και δεν επεκτείνεται σε θέματα σκοπιμότητας και επιλεξιμότητας των ενεργειών αυτών, οι οποίες αποτελούν αρμοδιότητα του/της Επιστημονικά Υπεύθυνου/Υπεύθυνης σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 56 του Ν. 4485/17 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.